נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מה הוא דם טבורי ומדוע חשוב לשמור אותו?

קפסולות של דם

הורים רבים שוקלים האם לתרום דם טבורי לבנק הדם הציבורי או לשמור אותו עבור שימוש פרטי אם בכלל. שואלים את עצמכם מהו דם טבורי ומה החשיבות בשמירתו? אספנו עבורכם מידע מדויק בנושא באמצעותו תוכלו כהורים לקבל החלטה מושכלת לגבי שימור של דם טבורי. 

 

דם טבורי

לאחר יציאת התינוק מרחם האם והתנתקותו מחבל הטבור נשאר דם בכלי הדם בחבל הטבור המחובר עדיין לשלייה וכן בשלייה עצמה. דם זה מכונה דם חבל הטבור או דם טבורי.

הדם הטבורי מכיל תאים לבנים, תאים אדומים, פלזמה וטסיות וכן עשיר בתאי אב המטופויאטיים של מערכת הדם בדומה למח עצם. בתאי אב אלו קיים פוטנציאל התפתחותי לסוגי תאי דם רבים ושונים. במשך הזמן, תאים אלו מתחלקים ואוכלוסיית תאי הדם מתחדשת לפי צורך.

תאי הדם הטבורי מאפשרים את התפתחות 3 אוכלוסיות דם אלו:

  1. תאי דם לבנים המשמשים את מערכת החיסון להגנה על הגוף מפני זיהומים, מחלות, וירוסים, טפילים, חיידקים, גידולים וחלקיקים זרים.
  2. תאי דם מחומצן שמעבירים אותו לכל תאי הגוף.
  3. טסיות המשמשות את מערכת קרישת הדם לעצירת דימומים.

 

מדוע חשוב לשמר דם טבורי?

השתלת תאי אב המטופויאטיים חיונית עבור חולים במחלות דם ובמחלות של מערכת החיסון שאינם מקבלים מכל סיבה שהיא תאי מח עצם. תא הדם הטבורי מושתלים באמצעות עירוי ומגיעים למח העצם. שם מתחיל תהליך של חלוקה ומיון התאים לסוגי תאי דם בריאים בתפקוד מלא.

שימוש בדם טבורי להשתלה עבור חולים במחלות שונות מקובלת כבר משנת 1988.

 

שימוש בדם טבורי – יתרונות

במקרים בהם חסרה התאמה בין תאי מח עצם או דם היקפי של התורם והנתרם עשויה להתפתח מחלת השתל נגד המאחסן. בהשתלת דם טבורי  נדרשת רמת התאמה נמוכה יותר מה שמפחית את הסיכון לתקיפה של התאים הזרים את גוף המטופל.

בנוסף, תאי דם טבורי נמצאים השימוש מיידי זמין לעומת תהליך שימוש במח עצם הכולל מספר שלבים. על כן שימוש בדם טבורי מתאים השתלות דחופות הנדרשות לתאי אב המטופויטיים באופן מייד.

 

אסיפת דם טבורי

איסוף דם טבורי נעשה בהסכמה מראש מאת היולדת בסיום הלידה לאחר ניתוק התינוק מחבל הטבור טרם יציאת השליה.

אין סכנה ליולדת או לתינוק באיסוף הדם הטבור ופעול זו אינה כרוכה בכאב או בחוסר נוחות. הדם הטבורי ייאסף בערכה סטרילית באמצעות בעל מקצוע רפואי או אדם שעבר הכשרה באיסוף דם טבורי.

 

אופני שימור הדם הטבורי

שמור דם טבורי לתינוק במדינת ישראל אפשרי ב-2 אופנים:  שימור בבנק דם ציבורי לתרומה עבור חולים שונים לטובת הציבור וכן שימור בבנק דם פרטי לשימוש של היולדת, התינוק ובני משפחתם. ההחלטה היכן לשמר את הדם נתונה בידי ההורים והם יכריעו האם לתרום את הדם לטובת הכלל או לשמור אותו למימוש משפחתי בעת הצורך.

 

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא בריאות הילד
ילדים
מה זה מגדל למידה?

מגדל הלמידה קיים כבר שנים רבות ונעשה בו שימוש רב לא רק בישראל, אלא גם מחוצה לה. בשנים האחרונות

פטיש
המדריך לגירושים בהסכמה

הסכם גירושין בהסכמה נועד להסדיר באופן הדדי את כל המחלוקות הרלוונטיות העומדות על הפרק במסגרת הסכם גירושין. הסכם זה