נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

למה חשוב לאבחן ילדים להפרעות קשב כבר בגיל צעיר?

הפרעות קשב בגיל צעיר

קושי מרכזי עבור ילדים הלוקים בהפרעות קשב הוא חוסר התאמה של העולם סביב, לאופן שבו פועל המוח שלהם.  הפרעות קשב, בסיסן בהפרעות התפתחויות ונוירולוגיות, במבנה ובפעילות המוח. כמו בכל לקות או מצב רפואי אחר, יש יתרונות רבים באבחון מוקדם, בטיפול מתאים לשלבי ההתפתחות ובסיוע לילד למצוא את הדרך שמתאימה לו.

כך ניתן למנוע פוטנציאל לבעיות התנהגויות, לקשיים חברתיים ולקשיים לימודיים. בנוסף, ידע, טיפול והתייחסות למצב ולקשיים של ילד עם הפרעת קשב, עשויים למנוע בעיות בריאותיות ורגשיות, שעלולות להתפתח בעקבות קשיי התאמה לעולם ולסביבה.

 

באיזה גיל מאבחנים ילדים בהפרעות קשב?

מועד נפוץ עבור אבחון להפרעות קשב וריכוז אצל ילדים הוא בסמוך לתחילת שנת הלימודים הראשונה. הסיבה לאבחונים הרבים שנערכים בשלב הזה היא שבבית הספר נתקלים ילדים רבים, לראשונה, בדרישה בלתי מתפשרת בנושאי התנהגות. הדרישה לעשייה והפסקת עשייה לפי לוח זמנים קבוע, הדרישה להקשיב להוראות ולמלא אותן. צירוף הדרישות הללו והעובדה שעבור חלק מן הילדים, זו הפעם הראשונה שהם מצויים במסגרת עם ילדים רבים אחרים, גורם לבעיות התנהגות, שמסבות את תשומת לב הצוות החינוכי שמעדכן את ההורים.

אבחון להפרעות קשב וריכוז אצל ילדים

באיזה גיל אפשר לאבחן הפרעות קשב?

המודעות הגוברת להפרעות נוירולוגיות שונות, חושפת בפני רבים את התסמינים של ההפרעות, את ההשפעה שלהן על הילדים ועל סביבתם וגם אודות סוגי הטיפולים השונים. הידע החברתי הגובר באשר להפרעות קשב, גורם לכך שהורים רבים ובעלי מקצוע בתחומי הרפואה והחינוך מזהים סימנים שמעידים על הפרעת קשב כבר בגילאים מוקדמים באופן יחסי.

אבחון של הפרעות קשב יכול להתבצע החל מגיל 3. אבחונים בגילאים צעירים כל כך אינם פשוטים, משום שזהו גיל בו פעוטות רבים לומדים על עצמם ומפגינים מרדנות, אגרסיביות, פעלתנות וגם עקשנות, כחלק משלבי ההתפתחות התקינים.

 

סימנים להפרעות קשב בגיל הרך

למרות הדמיון בין התנהגות תקינה של ילדים בני 3 לתסמיני הפרעות קשב, ישנם סימנים שמעידים על הפרעת קשב ובמידה שההורים חשים שיש צירוף של סימנים, הם יכולים לפנות לרופא הילדים, שיבדוק את הילד ויחליט על המשך טיפול. בין הסימנים שמזהים כבר אצל בני 3 עם הפרעת קשב נמצאים בעיות שינה כמו שינה לא רציפה או קלה במיוחד, סרבול גופני בהליכה, בעיות שמיעה ללא הסבר פיזי, הימנעות ממצבים חדשים, פחדים רבים או העדר פחד כלל, התפרצויות רגשיות כמו התפרצות זעם או התלהבות יוצאת דופן וגם בררנות רבה למרקמים, במגע ובטעם.

הפרעות קשב בגיל הרך

טיפול לא תרופתי

הטיפול התרופתי שמתקשר לבעיות קשב הוא טיפול בעזרת ריטלין ותרופות דומות, טיפול כזה מתחיל בדרך כלל רק אצל בני שש ומעלה. בגילאים צעירים יותר  נהוג לבחור לממש טיפול ADHD ללא תרופות, במידה שפעוט מאובחן בהפרעות קשב, יש לא מעט אפשרויות מותאמות גיל, שניתן לממש לאחר בניית תוכנית עם אשת מקצוע. בין האפשרויות נמצאים הפחתה דרסטית בכמות זמן הצפייה במסכים ובכמות הסוכר ותוספי מזון מזיקים אחרים, הקפדה על פעילות גופנית יום-יומית ועוד.

 

לסיכום,

במאמר זה הצגנו את הרציונל לצורך באבחון מוקדם אצל ילדים עם הפרעות קשב. אם אתם חושדים כי ילדכם לוקה בהפרעת קשב – מן הראוי לבדוק את הדברים כבר בגיל צעיר כדי לאשר/לשלול את החשד ולנהוג בהתאם.

הפרעות קשב בגיל צעיר

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא כללי
ילדים
מה זה מגדל למידה?

מגדל הלמידה קיים כבר שנים רבות ונעשה בו שימוש רב לא רק בישראל, אלא גם מחוצה לה. בשנים האחרונות

פטיש
המדריך לגירושים בהסכמה

הסכם גירושין בהסכמה נועד להסדיר באופן הדדי את כל המחלוקות הרלוונטיות העומדות על הפרק במסגרת הסכם גירושין. הסכם זה