הנחיית קבוצות בשדה הלידה

B.O.TGroups – קצת רקע…
במשך השנים האחרונות מתבשל לו לאט, על אש נמוכה, אחד מנתיבי העבודה שאנחנו עושות: הנחייה של קבוצות בשדה הלידה.  אני קוראת לכך –  הנחיה מחוברת.

העבודה המשותפת עם גלית הילה ודפני בבניית הקורסים והנחייתם היוותה מצע להתפתחות המידע שנצבר, והנתיב הלך ונבנה בעשור האחרון תוך התקלות במהמורות ההנחיה ודרך התעניינותת בלתי פוסקת באפשרות שהעבודה במרחב הקבוצתי תכיל את אותה הנוכחות ודרכי התקשורת אותן אנחנו בונות בתוך פגישות ליווי B.O.T.

תהליך הבנייה כלל (ועודו כולל): *תיעוד הקונפליקטים המשברים וההצלחות בהנחיה של כל מפגש *פגישות שבועיות שנועדו לחקירה התמקדותית וקונסטלטיבית לקראת הקורס, לקראת כל מפגש בקורס ואחריו *פגישות לייעוץ מקצועי חיצוני במקרה הצורך *ופיתוח ויצירה של דרכי הנחיה חדשות שיהלמו את התוכן ואת דרך ההנחיה שאנחנו מחפשות.

כעת יוצאת לדרך: סדרת מפגשים על הנחייה מחוברת.


הנחיה מחוברת פועלת מתוך הרעיונות הללו:
* המרחב הפנימי שלי כמנחה אינו נפרד מהכנת המפגשים או מפעולת ההנחיה
* כמנחה אני חלק מהסביבה שהקורס מתרחש בה, הקורס הוא חלק מהסביבה בה אני מתרחשת
* בניית המפגשים שואפת להיות מתוך תשומת לב וקשר להתרחשות הפנימית של המנחה/מנחות, לאינטראקציה ביננו לביןן עצמנו, ביננו למשתתפות, וביננו לתוכן המפגש – במידה שווה.
* מבנה המפגש ותוכנו נוצרים מתוך תנועה בין המרחב הפנימי (ההתמקדותי) למרחב הקונקרטי (המציאות על תנאיה השונים ומגבלותיה.)

המפגשים מיועדים לנשים שפועלות בשטח הלידה בהנחיה של קבוצות מסוגים שונים: מעגלי אימהות ומעגלי נשים / קורסי הכנה ללידה / סדנאות בנושאי הנקה לידה או הורות / הנחיה של קבוצות של ריקודי בטן, תנועה או יוגה שמשלבות תהליכי התבוננות / הנחיה של סדנאות לנשות מקצוע ומטפלות.

מכיוון שלקבוצות בשדה הלידה יש ייחודיות משל עצמן – דרכי ההנחיה נדרשות לעבוד עם היבטים אלו (הנה שתי דוגמאות ונעסוק בכך באופן רחב יותר במפגשים עצמם):
היסטוריה של קולות נשיים מושתקים -
העיסוק בשדה הלידה קשור באופן אינהרנטי לקולות נשיים שהושתקו, מלאכות אימהיות שקופות ולהיבטים רגשיים שלא קיבלו הכרה וניראות – נרצה להתייחס לכך גם בדרך בה אנחנו בונות אתת המפגשים, גם בדרך התקשורת עם המשתתפות וגם בהכרה בכך שההיפוך של היבטים אלו יכול להופיע בתוך הקבוצה. (לדוגמא צורך מוגזם של משתתפת לבטא את כל מה שהיא מרגישה בכל רגע / כעס של משתתפת על כך שלא הייתה לה הזדמנות להגיד את מה שרצתה, ועוד).

אג'נדות בנוגע ללידה, הנקה, אימהות-
המושג אג'נדה כאן מתייחס להזדהות של אדם עם רעיון מסוים שהוא רוצה לקדם או השתייכות לקבוצה בעלת רעיון כזה.
בקבוצות של נשים ואמהות בשדה הלידה ויכוח בין אג'נדות שונות אינו רק 'ויכוח בין דעות מנוגדות' – אג'נדה של משתתפת אחת יכולה לערער באופן קשה את יסודות עולמה של האחרת..  (למשל כשמשתתפת בקבוצה מציגה את ההשפעות המזיקות של שהות בתינוקייה על התפתחות הילד, את הסכנות שמתן תמ"ל לתינוקות וכדומה).  לכן, ישנה משמעות עצומה לדרך של בניית המרחב הבטוח הקבוצתי, כמו כן נרצה להיפגש (שוב) עם האג'נדות הגלויות והסמויות שאנחנו כמנחות אוחזות בהן. (ובאלו שאוחזות בנו..)

_____

הפרטים הטכניים (קחו רגע לקרוא לאט את הפרטים ושימו לב שאנחנו מתחילות ממש בקרוב):

הסדרה כוללת *מפגשי למידה ו*מפגשי הדרכת מקרים:
נפגשות אצלי אחת לחודש (בערך) ליום למידה ארוך:
חמישה ימי א' בבוקר במאור 10:00 – 15:00 .
 5/3 , 26/3, 23/4, 14/5, 11/6

נשארות בבית מול המחשב:
חמישה מפגשי הדרכת מקרים, אונליין (דרך תוכנת  ZOOM):
אחת לחודש, שעה וחצי בשעות הערב (יתכן ונתחלק לשתי קבוצות של הדרכת מקרים, תלוי במספר המשתתפות)
במפגש ההדרכה בכל פעם מישהי אחת תעלה סיפור מקרה שאיתו נעבוד.

עלות: 420 ₪ לחודש = (כל חודש  כולל מפגש למידה ארוך ומפגש הדרכה אונליין)
2100 שח לכל עשרת המפגשים.

______

הנושאים:

מערכת העצבים של הקבוצה
- איך בונים מפגש מתוך נקודת מבט של מערכת העצבים
- איך לבנות מערך שיעור על נושאים קשים או מעוררים
- מה עושים כשמישהי בקבוצה משתפת בסיפור שיוצר מערבולת טראומה קולקטיבית של כל הקבוצה

החומרים ואני  - יצירת קשר עם חומרים ישנים ודרכים לבניית חומרים חדשים
- איך לעבוד עם נושא שמשעמם אותך / שלא בא לך  להעביר אותו אבל התחייבת בסילבוס
- איך ליצור פעולות חיבור חדשות אל החומרים הישנים
- כשיש כבר תבנית קבועה /סילבוס קבוע /טקסטים קבועים לפתיחה וסיום

ביקורת, התנגדות, הטלת ספק
הביטויים לכך יכולים להיות בדרכים שונות: מתח, ביקורת והתנגדות גלויה או מובלעת, עזיבה של משתתפת, טענות בנושאים שונים ועוד.
נכיר את מע' היחסים שלנו עם התנגדות וביקורת נחקור אפשרויות עבודה שונות כשאנחנו נתקלות במצבים האלו בתוך קבוצה. הנחת היסוד שתלווה אותנו הינה שהקולות הביקורתיים אוו המתנגדים  מייצגים אספקט חיים מסוים שמבקש to be carried forward

פרסום, שיווק, מיתוג, בידול (וחיות אחרות)
זו לא תהיה סדנת פרסום ושיווק העסק, אבל כן נעסוק במשמעות של אלו ונרצה להעמיק בשאלות:
- איך אפשר להתייחס לפעולה 'פרסומית' כמהלך אורגני של בניית הקבוצה /הסדנה
- כיצד אפשרי שהפרסום של העשייה שלי ינבע ויביע את אותה האנרגיה שאני מנחה ומנכיחה בקבוצות.
וגם – נשחק עם חומרים ודרכים להגיד קצת אחרת את הדברים שרוצים לצאת החוצה.

_______

 המפגשים אחת לחודש, והמפגש הקבוצתי מתחיל ביום א'  ה 5 למרץ , (תכף!) -לכן ההרשמה ממש עכשיו,
 פשוט כיתבו לי למייל ונמשיך משם.קרן –  keren.f.gadasi@gmail.com

השאר תגובה