מתוך ראיית העולם של ליווי בגישת B.O.T

1. יצירת סביבה של מערכת-יחסים הדדית המעודדת ריבונות אישית
כמלוות בתרפיה מוכוונת לידה נרצה ליצור עם הנשים והזוגות שאנחנו מלוות סביבה בה מתקיים מפגש אמיתי  המהדהד אל שני הצדדים,  ולבסס מערכת יחסים שבתוכה כל הנוכחים יכולים לצמוח ולהתפתח.
על כל אינטראקציה בחיינו להיות כזו השואפת לעורר ריבונות של כל השותפים בה.  אולם נדמה לנו כי שדה-הלידה, באופן מיוחד, דורש מאיתנו לקיים תקשורת מעוררת ריבונות: תקשורת המעודדת את האדם לפתח מומחיות עצמאית ותומכת בהתעוררות האינטליגנציה ההורית שבו.  תקשורת היוצרת מרחב שבו הבעלות על הידע לא נמצאת אצל אדם אחד אלא במרחב המשותף.

עקרון הליווי
הריון לידה והנקה הינם תהליכים פיזיולוגיים-אוטונומיים המכילים בתוכם את הידע על המשך ההתקיימות וההתפתחות שלהם. בליווי תהליכים אישיים בגישת B.O.T נקודת המוצא הינה כי כל מצב נתון מכיל בתוכו את הידע על ה 'פיזיולוגיה' שלו עצמו.  כמלוות, אנחנו עובדות עם דגם הליווי שתומך בהתפתחות האוטונומית של התהליך, ומכאן נובעת עמדת המלווה המתאפיינת בסקרנות אקטיבית בהיבטי התהליך.  הליווי אינו כולל הנחיה לכיוון מסוים, כי אם מניח שאופן מסוים של התעניינות סקרנית פעילה יאפשר לתהליך להתפתח בדרכו.

מוד של התעניינות סקרנית
הליווי מתאפיין בשיחה ערה בעלת מאפיינים של סקרנות והתעניינות פעילה בחומרי המפגש המעוררים חיים. זוהי איכות ופרקטיקה המבוססת על הפילוסופיה של המובלע -(Gendlin, Philosophy of the Implicit) שמציעה כי כל תחושה מעוררת היא שער המזמין אותנו 'להיכנס' אל מידע מובלע שרוצה להופיע.  אופי מסוים של שיחה בעלת איכות של סקרנות אמיתית מאפשר לחומרים אלו לנבוע אל המודעות ולהעניק לנו עוד פוטנציאלים של דרכי חיים.

Joint Knowledge
במפגשי B.O.T נשאף לייצר מרחב שבו מתקיימת האפשרות ל –    Joint Knowledge- שפירושו שכל הנוכחים שותפים לידע שמתהווה בחדר, וידע משותף זה הינו בסיס רחב  לקבלת ההחלטות.   זוהי דרך של תקשורת המשתפת את סוגי הידיעה השונים שמופיעים (ידע המגיע ממחקרים, ידע המבוסס על ניסיון אישי, ידע גופני-תחושתי, ידע אינטואיטיבי ועוד)  ללא הירארכיה, אלא מתוך עניין ובחינת הקשר שמתעורר עם כל אחד מהם.

הענקת המיומנויות (Giving away therapy)
במפגשים אנחנו שואפות לבנות דרך עבודה שתאפשר לנשים ולזוגות שאנחנו פוגשות לקחת איתם את הכלים ואת המיומנות להשתמש בהם.   מהלך שכזה מציע לאנשים את החופש והאפשרות להמשיך את התהליך בעצמם, ולא משאיר את הכוח והידע אצל התרפיסט.

 

2. איכות של חופש
א. בזכות הסטינג הלא שגרתי שאנחנו עובדות בו, (ראה פירוט בסעיף על מרחב עבודה לא שגרתי) מתאפשרת מידה רבה של חופש תנועה במרחב התקשורת בין המלווה לאישה.
מצב זה מציע מודל תקשורת אחר, פתוח וגמיש,  המהווה הזדמנות עבור האישה לחוות דגם של תקשורת גמישה תוך הקשבה מתמדת לחוויה בכל רגע ורגע.
זוהי אינטראקציה שעבור חלק מהנשים, מעניקה לראשונה הזדמנות להתנסות בפעולה מתוך הקשבה פנימית ואופציה להתנהלות אותנטית – דרך שעשויה להיות שונה מהאופן המוכר להן (שמוכתב מראש על ידי ההגדרות החברתיות-תרבותיות ).
היכולת להתנסות באופן תקשורת ופעולה שמופיע מתוך הקשבה פנימה, הינו נתון נדרש בתקופה זו שמביאה איתה השתנות אינטנסיבית ומתמדת ונדרשת בה יכולת גמישות והתאמה לצרכי התינוק.

ב. ישנו חופש הנוצר מתוך המיומנות של אדם לעצור לרגע בתוך התרחשות, וליצור מרחב שבו יש לתחושה הפנימית העצמאית זמן ואפשרות להופיע. מיומנות זו, שאנחנו שואפות להנחיל במפגשי B.O.T, במיטבה, מעניקה חופש פנימי מתוך שהיא משחררת ממניפולציות של סמכות חיצונית ומתפקידים תרבותיים ואידאולוגים.

ג. אנחנו מזמינות את עצמנו ואת הא-נשים שאנחנו מלוות לחופש חקירה של הדרך והקשר שלנו, להסכים להשתנות שלו , למצוא למשל את המרחב המתאים לנו לפגישה (אולי הפגישה תקרה הפעם תוך כדי הליכה  ולא ישיבה סטטית?) למצוא את האופן המתאים לנו להיפגש (אולי דווקא יחד עם התינוק ולא בלעדיו?)

3. התמקדות במערכת היחסים הפנימית
במפגש B.O.T  אין תוכן שנדרש להיות חלק מהמפגש או אג'נדה לגבי הדרך הנכונה – הפוקוס יהיה על הקשר של החומרים שמופיעים במפגש, אל חייה של האישה. למשל, בשונה מלעסוק בניסיון ליצור חיבור בין האישה ובין העובר-  המלווה והאישה יתעניינו במאפייני החוויה הנוכחית שלה-  שיכולה להיות מורכבת אולי גם מתחושת נתק.
מיקוד מפגש B.O.T לדוגמה, לא יהיה על השפעות של אפידורל על תהליך הלידה (אם כי המידע הרלוונטי יינתן אם יש צורך בכך)-  אלא יתייחס למע' היחסים של האישה עם הרעיון של שיכוך כאבים או עם האופן הנכון לה להתמודד עם כאב וחוסר אונים, וכיו"ב.

4. עם כיוון תנועה של חיים Life Carrying forward movement *
תהליך הלידה וגידול ילדים הוא תהליך יוצר חיים שתנועתו קדימה, וכיוונו המשכיות.
אחד מהכיוונים המרכזיים במפגשים יהיה זיהוי האיכויות התומכות והמשאבים העומדים כעת לרשותה של האישה באתגר הנוכחי,  בשונה מהתעמקות בשינוי הגורמים המפריעים המעכבים או המונעים. (המאפיין חלק מגישות התרפיה והאימון). במפגש B.O.T נציע שאלות כגון:
- כיצד נכון לה לעבור את ההיריון הזה  גם כשהוא מלווה בחוויה של פחד.
- מה יאפשר להיות בקשר גם עם הילד שלא נולד וגם עם זה שנמצא כעת בתוכה.
- מה יכול לתמוך בה במצבים בהם היא 'קופאת' אל מול סמכות רפואית.

בנוסף, כאשר נעסוק בעניין כל שהוא מעברה של האישה, נעשה זאת עם התמקדות בשאלה מה הוא מביא איתו לטובת תנועת החיים קדימה.  דוגמא:  ההתכוננות ללידה הקרובה הציפה אצלה את זיכרון הזוגיות המתעללת ממנה יצאה לפני שנים.   בעזרת הזיכרון הנ"ל, אפשר היה לזהות את האלמנטים התומכים שאיפשרו לה לצאת מתוך המשבר שהייתה נתונה בו, על מנת להכיר מה יכול להיות נכון עבורה בנקודות קושי או משבר בלידה ואחריה.

 

5. זמן הזדמנות 
חווית ה'אין-זמן' שאנחנו עובדים בתוכה בשדה-הלידה – מכילה בתוכה הזדמנות שכמעט ולא נקרית בדרכנו בחיי היום-יום: הזדמנות ללדת למרות ועם הפחד, למרות שלא הכל מוכן, למרות שהיא מרגישה שהיא לא מספיק..  זוהי הזדמנות לפגוש את האפשרות לפעול, ללדת, ליצור – גם כשנראה שלא כל התנאים נמצאים.
מתגובות נשים שליווינו, אנחנו לומדות שהפנית המודעות לאספקט זה (האפשרות לפעול גם כשלא הכל מוכן..) איפשרה לכך להדהד אל היבטים רבים בחייהן.  כמלוות B.O.T אנחנו מודעות לקיומו של קרש הקפיצה הזה, ויכולות לתמוך בשימוש בו.

* Life Carrying forward movement  מושג מתוך הפילוסופיה של המובלע , פרופ' ג'נדלין


עוד על הגישה:
*היבטים ייחודיים של שדה-הלידה
*פרקטיקות מהותיות במפגש B.O.T

השאר תגובה