'עקרון האימהיות' – הצעה לסדר חדש

 אף פעם לא הייתה לי נטייה להצטרף לתנועות פוליטיות וגם לא דחף להנהיג סדר חברתי חדש, הדרכים שלי ליצור תנועה של שינוי הן אחרות כפי הנראה (אני יודעת זאת בדיעבד..).

אבל לא מזמן פגשתי את הספר החדש של אראלה שדמי ('דרך אם', הוצאת רסלינג, אסופת מאמרים וסיפורי פעולה של נשים מרתקות ופורצות דרך) ומאז תפס אותי המושג'עקרון האימהיות' – motherliness – כהצעה לסדר  חדש (חברתי, כלכלי, פוליטי).
ה-אימהיות- שדמי מדגישה, אינה שייכת רק לנשים או לאימהות, היא מתקיימת גם אצל גברים וגם אצל נשים שאינן אמהות.   שדמי מציגה את 'עקרון האימהיות' כעיקרון אנושי, כמערכת ערכים ופרקטיקות שהינה  מעבר לדיון באימהות כטובה או רעה, ביולוגית או חברתית, אלא כתפיסת חיים ודגם מעשי של התנהלות שונה ביחס לזולת.
אסופת המאמרים בספר מתארת בין היתר איכויות ומיומנויות אימהיות כדגם של קשר ותקשורת, היא מציעה "להמשיג ולהכליל את האימהיות כפרקטיקה אנושית משמעותית, כהיגיון כלל-אנושי" ולאמצו כעיקרון לסדר חברתי.

מיומנויות ואיכויות אימהיות הן למשל: (אמהות תקראו לאט !!)

*היכולת לתכנון לטווח ארוך וקצר כאחת והיכולת של תכנון מתוך מוד אי-ודאות

 *היכולת לעשות בו-זמנית דברים שונים ולחשוב עליהם עם איכות של נקודת מבט הקשרית רחבה

*היכולת להעניק מילים להבעות לא מילוליות

*היכולת ליצור קשר בדרכים מגוונות – יכולת לפענח תנוחות גוף, מחוות גוף והבעות פנים

*יצירת תהליכי חיברות

 *האימהיות אינה ממוקדת בתועלת ליחידים, במרכזה עומדת רווחת החיים המיטבית של כולם

*מטרתה אינה לזכות בעוצמה על אחרים אלא לדאוג ולטפח (nurture) על בסיס כבוד הדדי

 *עקרון אימהי נוסף הינו נתינה המגיבה לצרכי הזולת (בשונה מכלכלת חליפין) (בנק חלב-אם למשל, קבוצות התמיכה ברשת ועוד)

לא שזה פשוט, ואני גם לא מתיימרת לומר שאני יודעת לשרטט את הצעדים להגיע לשם – אבל נדמה לי שכל זה מספר כי אולי אנחנו לא נדרשים למצוא או להמציא דגם חברתי אחר, אלא שהוא כבר קיים. הוא קיים בחיי היומיום שלנו ואנחנו נדרשים לעצור וללמוד איך לאפשר לכך להתקיים בפועל גם במערכות יחסים נוספות ובמרחבי חיים אחרים.
הרעיונות של שדמי מהדהדים בי, אולי כי בחלקת עולמי הקטן משהו מזה כבר קורה –   הדרך של ה B.O.T פועלת בתוך ומתוך 'עקרון האימהיות' (או ה- 'אימהותיות'  Motherizm – על פי קתרין אצ'ולנו עמ' 46 בספר), אנחנו עובדות/ים עם המיומנויות הטבעיות של ה-אימהיות, ואופן התקשורת והפרקטיקות נובעים מאותו המקור החי שאותו מתארת שדמי בספרה.  אפשר לקרוא על כך עוד, כאן 

השאר תגובה