מתוך מארג החוטים של ליווי B.O.T

הייחודיות של התקופה שסביב הלידה מציבה מגבלות של זמן, סביבת עבודה לא שגרתית וכוללת את נוכחות התינוק גם כשהוא נעדר,  לכן ליווי בתקופה זו הינו בעל אופי שונה מתהליכי תמיכה וטיפול אחרים.

 תשע נקודות (קצרות) על דרך העבודה שלנו:

1. עקרון הליווי
בליווי תהליכים אישיים בגישת B.O.T נקודת המוצא הינה כי כל מצב נתון מכיל בתוכו את הידע על ה 'פיזיולוגיה' שלו עצמו.   אנחנו עובדות עם דגם ליווי שתומך בהתפתחות האוטונומית של התהליך, ומכאן נובעת עמדת המלווה המתאפיינת בסקרנות אקטיבית בהיבטי התהליך.  הליווי אינו כולל הנחיה לכיוון מסוים, כי אם מניח שאופן מסוים של התעניינות סקרנית פעילה יאפשר לתהליך להתפתח בדרכו.

2. התעניינות בדבר שמתעורר
הליווי מתאפיין בשיחה ערה בעלת מאפיינים של סקרנות והתעניינות פעילה בחומרי המפגש המעוררים חיים. זוהי איכות ופרקטיקה המבוססת על הפילוסופיה של המובלע -(Gendlin, Philosophy of the Implicit) שמציעה כי כל תחושה מעוררת היא שער המזמין אותנו 'להיכנס' אל מידע מובלע שרוצה להופיע.  אופי מסוים של שיחה בעלת איכות של סקרנות אמיתית מאפשר לחומרים אלו לנבוע אל המודעות ולהעניק לנו עוד פוטנציאלים של דרכי חיים.

3. Joint Knowledge*
במפגשי B.O.T נשאף לייצר מרחב שבו מתקיימת האפשרות ל –Joint Knowledge – שפירושו שכל הנוכחים שותפים לידע שמתהווה בחדר, וידע משותף זה הינו בסיס רחב  לקבלת ההחלטות.   זוהי דרך של תקשורת המשתפת את סוגי הידיעה השונים שמופיעים (ידע המגיע ממחקרים, ידע המבוסס על ניסיון אישי, ידע גופני-תחושתי, ידע אינטואיטיבי ועוד)  ללא הירארכיה, אלא מתוך עניין ובחינת הקשר שמתעורר עם כל אחד מהם.

4. הענקת המיומנויות (Giving away therapy)
אנחנו שואפות לבנות דרך עבודה שתאפשר לנשים ולזוגות שאנחנו פוגשות לקחת איתם את הכלים ואת המיומנות להשתמש בהם.   מהלך שכזה מציע לאנשים את החופש והאפשרות להמשיך את התהליך בעצמם, ולא משאיר את הכוח והידע אצל התרפיסט.

5. מודל תקשורת בעל איכות של חופש
א. בזכות הסטינג הלא שגרתי שאנחנו עובדות בו, מתאפשרת מידה רבה של חופש תנועה במרחב התקשורת בין המלווה לאישה.
(סטינג לא שגרתי: אנחנו פוגשות נשים לאו דווקא בקליניקה אלא תוך כדי צירים, עם תינוק על הידיים, בבית שלהן .., המפגשים יכולים לכלול מגע קרוב, חשיפת הגוף וכיו"ב)  מצב זה מציע מודל תקשורת אחר, פתוח וגמיש,  המהווה הזדמנות עבור האישה לחוות דגם של תקשורת גמישה תוך הקשבה מתמדת לחוויה בכל רגע ורגע.  עבור חלק מהנשים, זוהי הזדמנות ראשונה להתנסות באפשרות להיות בקשר עם אדם אחר ובו בזמן גם עם יכולת הקשבה פנימית ואופציה להתנהלות אותנטית – דרך שעשויה להיות שונה מהאופן המוכר להן (שמוכתב מראש על ידי ההגדרות החברתיות-תרבותיות ).  האפשרות ללמוד אופן תקשורת ופעולה שמופיע מתוך הקשבה פנימה, הינו נתון נדרש בתקופה זו שמביאה איתה השתנות אינטנסיבית ומתמדת ונדרשת בה יכולת גמישות והתאמה לצרכי התינוק.   

ב. אנחנו מזמינות את עצמנו ואת הא-נשים שאנחנו מלוות לחופש חקירה של דרך העבודה, חופש לבחון את הקשר ביננו ואנחנו עובדות מתוך הסכמה לקחת את החופש לשנות את ה'כללים' על פי הצרכים . כמו למשל לבדוק עם האישה מה המרחב המתאים לנו לפגישה (אולי הפגישה תקרה הפעם תוך כדי הליכה  ולא ישיבה סטטית?) למצוא את האופן המתאים לנו להיפגש (אולי דווקא יחד עם התינוק ולא בלעדיו?) ועוד.  מודל עבודה שלוקח את החופש להשתנות תדיר על פי האינטראקציה והחוויה הנוכחת הוא דגם למוד הפנימי הנדרש בלידה ובאימהות.

 6. הפוקוס הוא על מערכת היחסים הפנימית
במפגש B.O.T  אין תוכן שנדרש להיות חלק מהמפגש או אג'נדה לגבי הדרך הנכונה – הפוקוס יהיה על הקשר של החומרים שמופיעים במפגש, אל חייה של האישה. למשל, בשונה מלעסוק בניסיון ליצור חיבור בין האישה ובין העובר-  המלווה והאישה יתעניינו במאפייני החוויה הנוכחית שלה-  שיכולה להיות מורכבת אולי גם מתחושת נתק. מיקוד מפגש B.O.T לדוגמה, לא יהיה על השפעות של אפידורל על תהליך הלידה (אם כי המידע הרלוונטי יינתן אם יש צורך בכך)-  אלא יתייחס למע' היחסים של האישה עם הרעיון של שיכוך כאבים או עם האופן הנכון לה להתמודד עם כאב וחוסר אונים, וכיו"ב.

7. עם כיוון תנועה של חיים Life Carrying forward movement **
תהליך הלידה וגידול ילדים הוא תהליך יוצר חיים שתנועתו קדימה, וכיוונו המשכיות. אחד מהכיוונים המרכזיים במפגשים יהיה זיהוי האיכויות התומכות והמשאבים העומדים כעת לרשותה של האישה באתגר הנוכחי,  בשונה מהתעמקות בשינוי הגורמים המפריעים המעכבים או המונעים. (המאפיין חלק מגישות התרפיה והאימון).             במפגש B.O.T נציע שאלות כגון:- ♦ כיצד נכון לה לעבור את ההיריון הזה  גם כשהוא מלווה בחוויה של פחד
♦ מה יאפשר להיות בקשר גם עם הילד שלא נולד וגם עם זה שנמצא כעת בתוכה
♦ מה יכול לתמוך בה במצבים בהם היא 'קופאת' אל מול סמכות רפואית

8. מביטים אחורה כדי לנוע קדימה
כאשר נעסוק בעניין כל שהוא מעברה של האישה, נעשה זאת עם התמקדות בשאלה מה הוא מביא איתו לטובת תנועת החיים קדימה.  דוגמא:  ההתכוננות ללידה הקרובה הציפה אצלה את זיכרון הזוגיות המתעללת ממנה יצאה לפני שנים.   בעזרת הזיכרון הנ"ל, אפשר היה לזהות את האלמנטים התומכים שאיפשרו לה לצאת מתוך המשבר שהייתה נתונה בו, על מנת להכיר מה יכול להיות נכון עבורה בנקודות קושי או משבר בלידה ואחריה.

9. זמן הזדמנות
חווית ה'אין-זמן' שאנחנו עובדים בתוכה בשדה-הלידה  מכילה בתוכה הזדמנות שכמעט ולא נקרית בדרכנו בחיי היום-יום: הזדמנות ללדת למרות ועם הפחד, למרות שלא הכל מוכן, למרות שהיא מרגישה שהיא לא מספיק..  זוהי הזדמנות לפגוש את האפשרות לפעול, ללדת, ליצור – גם כשנראה שלא כל התנאים נמצאים. מתגובות נשים שליווינו, אנחנו לומדות שהפנית המודעות לאספקט זה (האפשרות לפעול גם כשלא הכל מוכן..) איפשרה לכך להדהד אל היבטים רבים בחייהן.  כמלוות B.O.T אנחנו מודעות לקיומו של קרש הקפיצה הזה, ויכולות לתמוך בשימוש בו.

*Brigitte Jordan / Authoritative Knowledge and its Construction

** E.T. GendlinThe Philosophy of the Implicit

 

  

השאר תגובה