על התמקדות עם הגוף השלם – Whole Body Focusing

אני שמה לב שאני יכולה לחשוב על משהו שנראה לי רעיון ממש מצוין, אולם הוא לא יחיה בתוכי עד שלא אזמין את הגוף לנוע איתו, כך גיליתי כי הגוף שלי מכיל בתוכו את ידיעת התנועה הבאה.

תנועת ההתמקדות עם הגוף השלם מכילה בתוכה אנרגיה של עוררות וזרימה –     
בבסיסה ההנחה כי הגוף בעל כוח של חיות ופעולה משלו המופיעים מתוך ה aliveness שבו, וכי שינוי של משהו בנו מתאפשר מתוך תחושת החיות של השלם.

 Whole Body Focusing פותח במקור על ידי Kevin McEvenue. קווין יצר אינטגרציה בין התובנות שלו כמטפל בשיטת אלכסנדר עם עבודתו כמנחה להתמקדות לאורך שנים רבות.

  גישת התמקדות עם הגוף השלם הינה הזמנה לחיבור של אלמנטים נוספים אל מהלך התמקדותי, אל המרחב ההתמקדותי.

 אלמנטים בולטים של הגישה:
♦  מרחב מאפשר ל Inner Directed Movement לשמש כ'ידית', על מנת להניע אותנו מהמוכר והנוח למשהו חדש, ולכן פחות מוכר ולעיתים לא נוח.
פעמים רבות התנועה שמופיעה נראית 'לא קשורה' לנושא. כאילו האינפורמציה אינה רלוונטית. נדרשת הסכמה למרחב של אי-ידיעה ואפשרות להתרחשות להיות כפי שהיא מתוך הנחת יסוד שהתנועה יודעת את עצמה, וכי ההקשר מתגלה בהמשך.   ממש כמו עבודה עם felt sense נוכל לעבוד עם ה movement sense.

♦  תשומת לב לפוזיציה, לתנוחה הפיזית,  וההשפעה שלה על הדרך בה אנחנו חושבים מרגישים ומגיבים למצבים מוכרים ולא מוכרים.

♦  אפשרות למה שמתרחש להביע את עצמו דרך הגוף.  הגוף חי את המצב ויודע להביע אותו דרך תנועה, מחווה, כיוון, פוזיציה, טונוס…
 

♦ הזמנה לכניסה לתודעת הגוף-השלם הינה חוויה פיזית בעלת תחושת כיוון פנימית ותכלית משל עצמה.    אופן הנוכחות דרך WBF מביא איתו לא רק ידיעה על משהו, אלא גם תחושת כיוון  – שאליה מכוון הגוף.  

♦ תנועה אורגנית שבוקעת ומספרת את עצמה   - מאפשרת מגע באינפורמציה נוספת שמבקשת הכרה,  מאפשרת לתנועה שלא השלימה את עצמה לעשות זאת, מאפשרת לתהליך פריקת אנרגיה להתרחש, ולתהליך שינוי שמתרחש מעצם האפשרות של הגוף למצוא עבורו את הדרך המתאימה להיות או לנוע.

♦  דרך עיני  ה WBF אנו מזהים את ה'דפוס' הנוכח, את התנועה האוטומטית שמתרחשת, ונותנים לה את כל המקום שהיא צריכה, כך שהיא תוכל לספר על עצמה ועל הדרך בה היא שירתה אותנו עד כה. אנחנו מקבלים תחושת גוף של מה שאנחנו עושים, ומגלים שהתנועה /הדפוס היו שם מסיבות טובות מנקודת המבט שלהם.    בו זמנית, בקונטקסט של הגוף השלם, ההדהוד בין השלם ובין החלק שנע בדרכו, מאפשר התרחבות של אפשרויות עבור החלק, כאלה שהוא לא הכיר או שכח.

♦ עבודה עם Inner-directed movement   – מאפשרת למנחה ההתמקדות להרגיש נוח להשאר עם תהליך פרה-ורבלי שמתרחש לפני הצורך במילים ומביא לממד אחר של משמעות והבנה.

♦ מרחב משותף – Shared Space -  התמקדות עם הגוף השלם כוללת את מערכת היחסים עם השדה בו אנחנו נוכחים. נזמין להפנות תשומת לב מודעת:
למרחב הפנימי שבנו, למרחב הפיזי של הגוף הפיזי, למרחב שסביבנו ושאנחנו בתוכו, החדר, החפצים, הטמפרטורה, האיזור.., למרחב המשותף בין המתמקד והממקד.

♦ נוכחות מעוגנת – Wholebody Grounded presence אשר מתוכה אנחנו בעלי ערנות מודעת לכל מה מבקש את תשומת לבנו – לתנועות העדינות שמתעוררות בגוף, לסביבה בה אנחנו נמצאים, למרחב המשותף ביננו – עד התהוותו של   A sense of me here

♦ אופצית התנועה והאופציה לעבודה בעמידה מאפשרת במקרים רבים עיגון הנוכחות בעוצמה גבוהה יותר. בעבודה עם חוויות מציפות אפשר להיעזר בכך.  (אולם לא תמיד, כי זה כולל בתוכו גם אלמנט חשיפה, לכן חשוב לבדוק זאת בכל פעם מחדש.)

השאר תגובה